Siirry pääsisältöön

Tuhansien tabujen maa

Todella usein joudun miettimään mitä asioita itsestäni haluan kertoa. Tai oikeastaan, mitä asioita USKALLAN itsestäni kertoa. Tämä blogi on rehellinen tarina minusta, minun nimelläni, minun kuvallani ja minun elämälläni. Uskon edelleen ihmisten hyvyyteen, mutta olen nähnyt myös ihmisyyden ei niin kauniita puolia. Tiedän, että ihmiset voivat satuttaa toisiaan. Tiedän, että toinen ihminen voi käyttää rehellisyyttäni härskisti hyväksi. Tiedän sen, ja silti otan riskin kertoakseni asioita.

Ensimmäinen ”salassa pidettävä" tieto on tietysti tämä masennukseni. Kesti todella kauan ennen kuin pystyin sanomaan edes lähimmille ystäville ääneen, että sairastan masennusta. En ole ollut ”vähän masentunut" tai ”joo, muakin masentaa syksy". Minä sairastin masennusta, ja sairastan edelleen, joskin huomattavan paljon lievempänä. Piste. Nykyisin sen sanominen ääneen on paljon helpompaa. ”Olen sairastanut vaikeaa masennusta". Ja piste. Ilman selityksiä, ilman anteeksi pyytelyä, ilman häpeää. Kysyttiinkö minulta, haluanko sairastua? Annettiinko valita minkä sairauden itselleni valitsisin? Ei kysytty lupaa eikä annettu valita. En haluaisi joutua häpeämään itseäni sellaisesta syystä, jolle en ole oikeasti voinut mitään.


Vai olisinko ehkä voinutkin? Olisinko voinut tehdä erilaisia valintoja, jotka olisivat vieneet minua aivan toiseen suuntaan. Olisin, tietenkin olisin! Niin kuin me kaikki. Teemme virheitä ja opimme niistä, ainakin joskus. Mutta niillä tiedoilla ja taidoilla mitä minulla on ollut, olen tehnyt juuri ne parhaat valinnat. Tai juuri ne ainoat osaamani valinnat. Olen opetellut elämää kantapään kautta, niin kuin kulunut sanonta kuuluu. Olen ollut itsepäinen elämänkoululainen, ja kyllä, myös kärsinyt siitä. Olen ryöminyt ne syvimmät kuopat ja taapertanut pimeimmät polut. Ja oppinut niistä, hitaasti, mutta varmasti.

Elin vuosia myös alisteisessa parisuhteessa. Menin tuon miehen kanssa jopa naimisiin. En ollut onnellinen, mutta en jaksanut katsoa elämääni kovin paljoa pidemmälle, joten naimisiin meno ei mielestäni ollut mikään ongelma. En ajatellut eläväni siinä suhteessa kymmeniä vuosia, loppuelämäni kyllä. En halua vaieta tästäkään asiasta. Jokainen lyönti on liikaa ja jokainen alisteinen parisuhde väärin. Toivon, että joku väkivaltaisessa suhteessa elävä uskaltaisi tämän tekstin luettuaan lähteä suhteesta tai hakea apua. Siksi haluan, että tästäkin asiasta puhutaan ääneen. Asioista vaikeneminen ei muuta tai paranna tilannetta. Kyllä, häpesin pitkään avioliittoani, mutta enää en halua suojella entistä miestäni itseni kustannuksella. Hän on ollut se väärintekijä, joten haluaisin päästä yli myös tästä vaietusta elämän osasta ja häpeästä. Suurimmaksi osaksi olen antanut ex-miehelleni asioita anteeksi, vaikka unohtanut en olekaan. En myöskään missään nimessä hyväksy puolison tai kenenkään muunkaan lyömistä, mutta tarvitsen anteeksiantoa luopuakseni kivusta ja katkeruudesta. Anteeksi antaminen on siis ensisijaisesti minua itseäni varten.

No niin, tulipahan taas puhuttua monestakin tabusta. Ihan tuhanteen en vielä päässyt, mutta ehkä joskus uskallan kirjoittaa ne puuttuvat tabut, edes jotakin niistä. Mutta nyt vaikenen hetkeksi...

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten sun ilta on mennyt?

Tänään 10.9 vietetään kansainvälistä itsemurhien ehkäisypäivää. Halusin julkaista erään vanhan ajatelman vuosien takaa. Aihe on itselle todella henkilökohtainen ja arka, mutta haluan uskoa, että tästäkin voidaan puhua ja helpottaa monen vaiennettua, syvää surua ja pelkoa.  Haluan rohkaista jokaista kysymään "Mitä sulle kuuluu?" tai vaikka sen "Miten sun ilta on mennyt" mitä minulta aikoinaan kysyttiin. Tuo lause muutti loppuelämäni suunnan. Haluan rohkaista Sinua, joka mietit olisiko itsemurha vaihtoehto, pyytämään apua. Itsemurha ei ole vaihtoehto. Jokainen itsemurha on liikaa. Jokainen itsemurhayritys on liikaa.  "Seison tyhjällä metroasemalla. Illan viimeinen metro tulee kolmen minuutin kuluttua. Aika etenee hitaasti, mutta minua ei pelota. Viimeiset toiveeni on kirjoitettu valmiiksi ja paperi odottaa kotona tietokoneen kuvaruutuun liimattuna. Haluan hautajaisiin laulajan, sen tietyn henkilön laulamaan. Haluan että hautajaisissani on spaghettia ja j

Mitä sulle kuuluu?

"Moi, mitä sulle kuuluu?", sinä kysyt innokkaasti. "Mitäpä tässä, ihan perus, töitä ja vähän lisää töitä", minä vastaan, niin kuin hyvän ihmisen kuuluukin. Enkä edes valehtele sinulle. Töitähän minä olen puskenut, ja hieman lisää töitä. Jätän kertomatta, että kaikkina muina aikoina haluan kuolla. Että muiden ongelmia ratkoessani ja muita hoitaessani minun ei tarvitse miettiä itseäni tai pahaa oloani. Olet kuullut, että olen mennyt naimisiin. Uusi sukunimi, hääkuva ja kertomus häämatkalta paljastavat minut. Myönnän laiskasti hymyillen, että näin on päässyt käymään. Jätän kertomatta, että kotona aviomies lyö. Että kaunis kynttiläillallinen päättyy kyyneliin kylpyhuoneen kylmällä lattialla. Mustelmat käsivarsissa eivät paljasta salaisuuttani. Seisomme edelleen kadunkulmassa. Kerrot kauhistellen, että yhteinen entinen tuttumme on tullut hulluksi ja joutunut mielisairaalaan, hullujenhuoneelle. Naureskelet. "Mikähän sillekin tuli, niin fiksu ihminen?! Noin, v

Neitoperhon ensimmäinen siivenisku

Tänään näin vilahdukselta perhosen. Se oli vielä tiukasti kotelossaan. Tiukasti kotelonsa suojassa, piilossa kylmältä ja tuulelta. Se oli vielä turvassa. Mutta sen siivet värisivät kotelon sisällä. Lämpö oli saanut sen sydämen lyömään hurjemmin ja se halusi kokeilla mihin sen voimat riittäisivät. Vaistonvaraisesti se liikutti siipiään, vaikkei tiennyt, mitä ulkomaailmalla olisi sille tarjota. Silti se jossakin sisimmässään halusi lentää. Se vaistosi, että ulkona oli valoisaa, mutta se ei vielä tiennyt, miten hyvä asia valo voisi sille olla. Se tunsi ulkoa tulevan lämmön, mutta se ei vielä ymmärtänyt kuinka paljon lämpöä se tulisi tarvitsemaan lähtiessään ensimmäiselle lennolleen. Silti se luotti vaistoonsa ja yritti varovasti levittää siipiään. Tuo perhonen ei tiennyt, että aurinko oli paistanut sen koteloon jo pitkään. Se ei kotelon sisältä voinut nähdä valoa. Se oli jossakin vaiheessa sulkenut silmänsä ja käpertynyt yhä pienemmäksi. Se oli kutistunut kutistumistaan, mutta silti se