Siirry pääsisältöön

Mitä sulle kuuluu?

"Moi, mitä sulle kuuluu?", sinä kysyt innokkaasti. "Mitäpä tässä, ihan perus, töitä ja vähän lisää töitä", minä vastaan, niin kuin hyvän ihmisen kuuluukin. Enkä edes valehtele sinulle. Töitähän minä olen puskenut, ja hieman lisää töitä. Jätän kertomatta, että kaikkina muina aikoina haluan kuolla. Että muiden ongelmia ratkoessani ja muita hoitaessani minun ei tarvitse miettiä itseäni tai pahaa oloani.

Olet kuullut, että olen mennyt naimisiin. Uusi sukunimi, hääkuva ja kertomus häämatkalta paljastavat minut. Myönnän laiskasti hymyillen, että näin on päässyt käymään. Jätän kertomatta, että kotona aviomies lyö. Että kaunis kynttiläillallinen päättyy kyyneliin kylpyhuoneen kylmällä lattialla. Mustelmat käsivarsissa eivät paljasta salaisuuttani.

Seisomme edelleen kadunkulmassa. Kerrot kauhistellen, että yhteinen entinen tuttumme on tullut hulluksi ja joutunut mielisairaalaan, hullujenhuoneelle. Naureskelet. "Mikähän sillekin tuli, niin fiksu ihminen?! Noin, vain ja suoraan suljetulle", sanot edelleen hämmennystä äänessäsi. Haluaisin kertoa, että minäkin olen ollut hullujenhuoneella. Olen istunut hullujenhuoneen odotusaulassa muiden yhtä hullujen kanssa. Toivonut, että minut suljettaisiin lukkojen taakse, suojaan omalta itseltäni. Ja pahimmassa vaiheessa ollut psykiatrisella suljetulla osastolla. Olen ollut suljetulla osastolla, koska olen pelännyt itseäni. 

Ennen kuin ehdin sanoa mitään, sinä kerrot, että olet itsekin ollut masentunut. Yllätyn ja haluan kuulla lisää. Haluan oikeasti kuulla. Vaikka ympärillämme kulkee kiireisiä ihmisiä, vaikka taivaalta on alkanut tippua pieniä pisaroita, jotka kastelevat paitani. Kerrot, että jätit anopin luona kyläilyn väliin masennuksessasi. Huonoa omaatuntoa potien siivosit puolison sukuloidessa. Ja tietenkin laitoit puolison lempiruokaa ja ilta päättyi "tiedät kyllä mihin". Kuuntelen tarinaasi haikeana. Minun masennukseni ei jaksa kyläillä, ei siivota eikä kokata, edes sitä helpointa ruokaa. Eikä minun masennukseni jaksa aina syödäkään, edes sitä lempiruokaa. 

Ja minun masennukseni illat päättyvät "et voi aavistaakaan mihin". Minun masennukseni illat päättyvät kouralliseen lääkkeitä. Ne illat päättyvät verisiin ranteisiin. Minun masennukseni illat päättyvät viimeiseen kirjeeseen yöpöydän ylälaatkikossa, anteeksipyyntöihin, selityksiin ja kuivuneisiin kyyneliin. Minun iltani päättyvät yksin metroasemalle.

Eivätkä minun iltani kuitenkaan päättyneet. Pisteen sijasta tarinaani tuli puolipiste. "Miten sun ilta on mennyt?" oli se yksinkertainen kysymys, joka muutti pisteen puolipisteeksi. Kysymys, johon yksi vanha elämä päättyi ja samalla kysymys, josta yksi uusi elämä alkoi.

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten sun ilta on mennyt?

Tänään 10.9 vietetään kansainvälistä itsemurhien ehkäisypäivää. Halusin julkaista erään vanhan ajatelman vuosien takaa. Aihe on itselle todella henkilökohtainen ja arka, mutta haluan uskoa, että tästäkin voidaan puhua ja helpottaa monen vaiennettua, syvää surua ja pelkoa.  Haluan rohkaista jokaista kysymään "Mitä sulle kuuluu?" tai vaikka sen "Miten sun ilta on mennyt" mitä minulta aikoinaan kysyttiin. Tuo lause muutti loppuelämäni suunnan. Haluan rohkaista Sinua, joka mietit olisiko itsemurha vaihtoehto, pyytämään apua. Itsemurha ei ole vaihtoehto. Jokainen itsemurha on liikaa. Jokainen itsemurhayritys on liikaa.  "Seison tyhjällä metroasemalla. Illan viimeinen metro tulee kolmen minuutin kuluttua. Aika etenee hitaasti, mutta minua ei pelota. Viimeiset toiveeni on kirjoitettu valmiiksi ja paperi odottaa kotona tietokoneen kuvaruutuun liimattuna. Haluan hautajaisiin laulajan, sen tietyn henkilön laulamaan. Haluan että hautajaisissani on spaghettia ja j

Neitoperhon ensimmäinen siivenisku

Tänään näin vilahdukselta perhosen. Se oli vielä tiukasti kotelossaan. Tiukasti kotelonsa suojassa, piilossa kylmältä ja tuulelta. Se oli vielä turvassa. Mutta sen siivet värisivät kotelon sisällä. Lämpö oli saanut sen sydämen lyömään hurjemmin ja se halusi kokeilla mihin sen voimat riittäisivät. Vaistonvaraisesti se liikutti siipiään, vaikkei tiennyt, mitä ulkomaailmalla olisi sille tarjota. Silti se jossakin sisimmässään halusi lentää. Se vaistosi, että ulkona oli valoisaa, mutta se ei vielä tiennyt, miten hyvä asia valo voisi sille olla. Se tunsi ulkoa tulevan lämmön, mutta se ei vielä ymmärtänyt kuinka paljon lämpöä se tulisi tarvitsemaan lähtiessään ensimmäiselle lennolleen. Silti se luotti vaistoonsa ja yritti varovasti levittää siipiään. Tuo perhonen ei tiennyt, että aurinko oli paistanut sen koteloon jo pitkään. Se ei kotelon sisältä voinut nähdä valoa. Se oli jossakin vaiheessa sulkenut silmänsä ja käpertynyt yhä pienemmäksi. Se oli kutistunut kutistumistaan, mutta silti se